برای چه کارهایی میخواهید از برنامه تری دی مکس یا مایا استفاده کنید؟
ابتدا باید از خودتون بپرسید برای چه منظوری از برنامه استفاده می کنید، آیا میخواهید مدل شخصیت های ۳ بعدی ایجاد کنید یا ساخت نمایشی انیمیشنی؟ یا شاید میخواهید به طراحی بازی بپردازید(که در این حالت از برنامه های کاربردی برای ایجاد مدلهای بازی یا ساخت انیمیشن بازی استفاده خواهید کرد.) یا ممکن است از برنامه برای تجسم و شبیه سازی معماری استفاده کنید و یا از آن در یک خط لوله یا برای ساخت فیلم استفاده کنید. هر کدام یک از این موارد که باشد ، باید دقیقا بدانید که چه کاری می خواهید با برنامه انجام دهید، چرا که این نیاز شماست که کمک می کند برای انتخاب تصمیم بگیرید.
رندر کردن
هر دو برنامه دارای موتور رندر سازی ذهنی در ساختار نرم افزاری خود هستند ، بنابراین شما اساسا قابلیت گرفتن رندر را در هر دو برنامه دارید البته، جریان و روش کار ممکن است کمی متفاوت باشد، اما می توان در هر دو برنامه به نتایج قابل قبولی برسید.
مدل سازی
تری دی مکس دارای ابزارهای بسیار قدرتمند مدل سازی با یک کتابخانه عظیمی از اصلاح کننده های مختلف است که می تواند فرایند مدل سازی را ساده تر کند.
با توجه به اینکه چقدر در جهان سه بعدی تازه وارد هستید، مدل سازی در تری دی مکس می تواند برایتان ساده تر باشد. اگر با عملیات Booleon آشنا هستید، باید بدانید که کار با تری دی مکس بسیار ساده تر و راحت تر از مایا است. البته ممکن است در نگاه اول به نظر یک فرمان ساده بیاید و مساله ی مهمی نباشد ، اما موضوع فقط به همین جا ختم نمیشود و در جاهای مختلف برنامه نیز همین روند ادامه دارد .
تری دی مکس به شما طراحان سه بعدی اهمیت داده و امکان انتخاب 3dmax Design که یک برنامه مورد علاقه در میان معماران و طراحان است را فراهم کرده.مدلسازی در مایا،به نسبت کمی سختگیرانه تر بوده و برخی از مدل های پیچیده تر سخت تر به نتیجه می رسند، اما با انتشار مایا ۲۰۱۴ و اضافه شدن ابزارهای مدل سازی و همچنین برخی از ابزارهای بزرگ توپولوژی مجدد و یک گردش کار به مراتب سریع تر ،باعث به وجود آمدن رقابت در این عرصه با مکس شده است.
به طور کلی، مایا به عنوان یک برنامه بسیار قدرتمند در زمینه انیمیشن سازی شناخته میشود که دارای یک کتابخانه وسیعی از ابزارهای انیمیشن سازی است بوده و قابلیت تنظیم و شخصی سازی را با کمی دانستن MEL و یا پایتون که از زبان های برنامه نویسی مایا میباشند را دار اختیار کاربرانش قرار داده به عنوان مثال، استودیو Blue sky از مایا برای تمام انیمیشن ها و کار های ریگ کردن خود استفاده میکنند. این بدان معنا نیست که انیمیشن سازی در تری دی مکس بسیار بد ساخته میشود، بلکه در اکثر موارد همان انیمیشن را می توان در هر دو برنامه انجام داد، اما وقتی صحبت از راحتی استفاده و ابزار های موجود میکنیم مایا در هر دو مورد قوی تر میباشد. پس میتوان گفت بین تری دی مکس و مایا انتخاب بهتر است که مایا باشد.
ریگ کردن (آماده سازی جهت متحرک کردن)
مایا هنگامی که بحث ریگ کردن پیش می آید نیز از تری دی مکس برتری داشته (البته ،برای ریگ کردن حرکات پیچیده نیاز به برنامه نویسی در MEL نیز داریم) در صورتی که با استفاده از تری دی مکس می توان به سادگی ریگ کرد ولی در مایا شما می توانید حرکات پیچیده ای را ایجاد کنید که در تری دی مکس بسیار دشوار می توان ساخت. پس در این مورد هم بین تری دی مکس یا مایا انتخاب بهتر مایاست.
جایی که مایا می درخشد :
زبان برنامه نویسی اختصاصی مایا MEL بسیار قابل تنظیم بوده و این یکی از دلایلی است که از مایا در صنایع فیلم سازی استفاده می شود چرا که این استودیوها می خواهند مجموعه ای از ابزارهای خود را در برنامه ایجاد کنند که به آنها در ساده تر شدن کارشان کمک کند.
مایا واقعا به دلیل محیط ساده و ابزار های قدرتمندش به عنوان برنامه ای کاربردی برای انیمیشن سازان سه بعدی در میان صنعت شناخته شده است . همچنین می توانید از Maya LT استفاده کنید که مزیت بزرگی به توسعه دهندگان تازه وارد بازی ها ارائه داده است چرا که هزینه اشتراک نسبتا ارزانی داشته اگر چه که به بسیاری از ویژگی های نسخه کامل مایا دسترسی ندارید اما هنوز هم مهمترین ابزار ها برای طراحی بازی مانند مدل سازی، انیمیشن و ترکیب و بافت ها را در اختیار دارید.
جایی که تری دی مکس می درخشد :
تری دی مکس برای ابزارهای قدرتمند مدل سازی آن شناخته میشود که به شما این امکان را می دهد تا مدل های سه بعدی پیچیده ای با گردش کاری بسیار سریع و اصلاح کننده های قوی ایجاد کنید و همچنین به شما اجازه می دهد تا تمام ابزارهای مدل سازی چندگانه موجود را در یک فضا داشته باشید. علاوه بر این ها دارای ویژگی های تجسمی معماری است که مایا فاقد آن هاست. اگر شما به تازگی با ۳ds مکس CG آشنا شده باشید ، می توانید به راحتی آن را درک کنید که که این مزیت در مقایسه با مایا باعث راحت تر شدن فضا برنامه برای استفاده و کمتر دلهوره آور بودن آن شده است.
مهم ترین فاکتور تصمیم گیری بین تری دی مکس یا مایا
بزرگترین عامل انتخاب بین این دو در واقع هیچ ارتباطی با ابزار های دو برنامه ندارد، بلکه سیستم عامل شماست که تاثیر گذار است. مایا برای سیستم عامل ویندوز، لینوکس و OSX در دسترس است.اما از سوی دیگر، تری دی مکس تنها برای سیستم عامل های ویندوز در دسترس می باشد به این معنی که اگر شما یک کاربر مک یا لینوکس هستید، تری دی مکس احتمالا بهترین انتخاب نیست.
نتیجه نهایی
شما در واقع باید بدانید که از چه چیز برنامه استفاده می کنیدتا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام برنامه را انتخاب کنید ، هر دو برنامه دارای نقاط قوت مختلفی هستند که بنا به خواسته های مختلف شما از برنامه بستگی دارد از چه قابلیتی از برنامه میخواهید استفاده کنید،مانند مدل سازی یا انیمیشن ،اگر میخواهید به انیمیشن شخصیتی برسید، مایا بهترین انتخاب است. با این حال، تری دی مکس همچنان دارای قابلیت های انیمیشن سازی عالی می باشد، (اما مایا دارای فهرستی از ابزارهای کامل است)
هنگامی که به مدل سازی می آید، هر دو نرم افزار از عهده کار بر می آیند؛ آن وقت است که موضوع این است که شما کدام روش گردش کار را می پسندید. تری دی مکس دارای ابزارهای قدرتمند مدل سازی است، در همین حال مایا نیز اخیرا ابزارهای خود را بهبود داده، به برنامه تری دی مکس به طور معمول به عنوان برنامه ۳d برای صنعت بازی دیده می شود، و شناخته شده است که انعطاف پذیری و گزینه های بیشتری دارد ؛ با این حال مایا LT نیز گزینه ای مناسب برای مقابله با هزینه ساخت بازی است. اگر قصد تجسم معماری زیادی دارید، تری دی مکس احتمالا بهترین باشید. با این حال، شما می توانید کار معماری رادر مایا نیز انجام دهید، اگر چه تری دی مکس با برخی از نرم افزار طراحی دیگر مانند اتوکد نیز هماهنگ است .