Blender



  هدف کلاس

 این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی گرافیکی سه بعدی و دو بعدی تحت زبان برنامه نویسی پایتون است که از جمله کاربردهای آن می توان به تمامی قابلیت های نرم افزارهایی مانند 3DS Max و Maya مانند مدلینگ،سیسیتم ذرات و غیره اشاره نمود. علاوه برآنها ویژگی های منحصر به فرد و بسیار کاربردی دیگری مانند ویرایش ویدئو و جلوه های ویژه، موتور بازی سازی، محیط open source و قابل تغییر آن با زبان پایتون و بسیاری مشخصه ی دیگر از جمله برتری های این نرم افزار نسبت به سایرین است.

در این دوره ی آموزشی قصد بر آن است که ضمن آشنایی کامل با تمامی ساختارهای این برنامه، با انجام پروژه های عملی بسیار جذاب و کاربردی، مهارت نسبتا بالایی به دانش پژوه داده شود تا بتواند تمامی نیازهای حوزه گرافیک را برای خود از ساخت لوگو تا ساخت انیمیشن و دستکاری در فیلم ها با این برنامه ی قدرتمند رفع نماید.

  سرفصل مباحث
•  آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی و رابط سخت افزاری مورد نیاز برای آنها بسته به کاربرد
•  کسب مهارت در رابط کاربری نرم افزار و شخصی سازی آن
•  Modeling و Retopology و کار با منحنی ها به منظور طراحی مدل ها
•  Texturing و Texture Paint و UV Mapping برای افزودن بافت
•  Sculpting  پیکرتراشی
•  Skinning  و مقدمه ای بر متحرک سازی
•  انیمیشن
•  Camera Mapping قابلیت پرواز دوربین درون یک عکس و 3 بعدی سازی یک محیط 2 بعدی
•  Tracking و جلوه های ویژه
•  مقدمه ای بر بازی سازی
•  سیستم ذرات و شبیه سازی دود و آنش و سایر پدیده های مشابه
•  افزودن قابلیت های فیزیکی مانند میادین نیرو و جسم صلب و لباس و غیره
•  Dynamic Paint و کاربردهای بسیار زیاد این قابلیت شگرف و جدید
•  نحوه ی ارتباط با سایر محیط ها و نرم افزارهای مشابه
•  برنامه نویسی پایتون در محیط نرم افزار و تغییرات جالب شخصی

  انتظاراتی که پس از اتمام دوره از دانش پژوه می رود:
   دانش پژوه باید بعد از این دوره بتواند در تمام حوزه های گرافیکی ( 2 بعدی، 3 بعدی، طراحی، انیمیشن، بازی سازی، جلوه های ویژه، برنامه نویسی در گرافیک، وغیره ) در حد مقدماتی رو به پیشرفته و البته نسبتا خوبی فعالیت نماید.

  منبع دوره

The Complete Guide to Blender Graphics, Second Edition -  John M. Blain
Mastering Blender, 2nd Edition - Tony Mullen